Business model Europese retailers op helling
Gepubliceerd op 3 mei 2005 om 00:00
85 Procent van de Europese retailers denkt dat het huidige businessmodel zijn langste tijd heeft gehad. Er wordt wel gepraat over samenwerking en meer waarde creatie, maar daar komt in de praktijk niet veel van terecht. Tijdens het tiende ECR-congres in Parijs werden de resultaten van een recent onderzoek onder de ECR-leden gepresenteerd. In het onderzoek werd de leden naar hun echte mening gevraagd. Uit het onderzoek, gehouden onder 300 ceo’s uit de Europese fmcg-industrie, komt naar voren dat 91 procent van de respondenten meer focus op prijs ziet dan ooit tevoren. 94 Procent denkt dat dit fenomeen op dit moment het grootste probleem is in de retailindustrie. Bijna 40 procent meet zijn resultaten puur af aan omzet uit sales, 12 procent kijkt naar klantwaarde. 42 procent denkt echter dat klant-waarde het belangrijkste meetinstrument zou moeten zijn. De helft van de respondenten denkt dat hij te weinig praat met samenwerkende partijen, en als er wordt gepraat met bijvoorbeeld een fabrikant, praat 70 procent alleen over prijs, en niet over de behoefte van de consument. Daartegenover baseert slechts 14 procent van de consumenten hun aankoopkeuze op prijs. 30 procent van de fabrikanten vindt dat de samenwerking verslechterd is, tegenover 15 procent van de retailers. 85 procent van de retailers denkt dan ook dat het huidige businessmodel, een model waarin een retailer de helft van zijn tijd besteedt aan prijzen, slechts op korte termijn denkt en krampachtig vasthoudt aan oude wetten, zijn beste tijd gehad heeft, en over tien jaar niet meer bestaat.
Reacties 0