`Consumenten besteden meer met klantenkaart`

De klantenkaart is in Nederland onverminderd populair. Meer dan 85% van de Nederlandse bevolking beschikt over minimaal 1 klantenkaart. Zo`n 40% van de Nederlanders besteedt meer in de winkel omdat ze een klantenkaart hebben. In supermarkten wordt gemiddeld 5% meer uitgegeven als klanten een klantenkaart hebben. Tot die conclusies komt Tammo Bijmolt, hoogleraar marketingonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Bijmolt en zijn team leidden verschillende onderzoeken, in samenwerking met verschillende partners, naar de effecten van loyaliteitsprogramma`s.Airmiles is de populairste klantenkaart van Nederland: zo`n 60% van de bevolking heeft een dergelijke kaart. Bijmolt stelt dat klantenkaarten een groter positief effect hebben op aankopen als de producten homogeen zijn, zoals bij supermarkten en benzinestations. Deze bedrijven concurreren nauwelijks op assortiment en vrijwel alleen maar op prijs. Ook is er een groter effect als de aankoopfrequentie hoger is. Volgens Bijmolt doen winkeliers nu nog veel te weinig met de gegevens die via klantenkaarten te achterhalen zijn. De kaarten zouden zeer goed geschikt zijn voor marketingdoeleinden, aldus Bijmolt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!