Nederlanders waarderen legitimatiemaatregel

Nederlandse consumenten kennen en waarderen de legitimatiemaatregel voor aankoop van alcohol en tabak. Dat blijkt uit het nog te publiceren rapport ConsumentenTrends 2010, zo meldt het CBL.

Van de Nederlanders vindt 95 procent de maatregel, waarmee iedereen onder de twintig jaar zijn identiteitsbewijs moet tonen bij de aankoop van alcohol en/of tabak, een goed initiatief. Minder dan twee procent kan zich er niet in vinden.

Met de maatregel hoopt men te voorkomen dat kinderen onder de zestien jaar alcohol of tabak kopen. Boodschappers zouden dan ook graag zien dat slijterijen, sportkantines en horeca de maatregel ook gaan inzetten. Ruim negentig procent van de Nederlanders vindt dat de maatregel voor jongeren tot twintig jaar ook op deze verkooppunten zou moeten worden ingevoerd, zo blijkt uit het onderzoek.

Dit maakt het CBL bekend naar aanleiding van de behandeling van de nieuwe Drank- en Horecawet, die deze week in de Tweede Kamer plaatsvond. Meest ingrijpende punten voor de supermarktbranche zijn de artikelen over het lokaal verhogen van de leeftijdsgrens naar achttien jaar en het artikel waarin wordt bepaald dat de burgemeester de alcoholafdeling van een supermarkt die binnen een jaar drie keer alcohol verkoopt aan een jongere onder de zestien, voor minimaal één en maximaal twaalf weken moet sluiten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!