L’Oréal verovert China

De Chinese man valt als een blok voor persoonlijke verzorging. Die conclusie trekt L’Oreál uit de cijfers van afgelopen jaar. In 2009 steeg de omzet in persoonlijke verzorgingsproducten voor mannen met 27 procent.

De Franse cosmeticareus startte drie jaar geleden met persoonlijke verzorging voor mannen in China. Momenteel is het omzetaandeel van hoofdmerk L’Oreál Paris 22/23 procent. In West Europa ligt het omzetaandeel van de cosmeticamarkt voor mannen tussen de zeven en tien procent.

Andere verschillen tussen China en het ‘Westen’: het merendeel van de aankopen wordt door vrouwen gedaan. Zij kopen cosmetica voor hun man en daarnaast is het in China gebruikelijk dat echtparen en stellen samen cosmeticaproducten kopen. Ook dan is het zo dat vrouwen de beslissende factor zijn: zeven van de tien vrouwen bepaalt wat er op het gezicht wordt gesmeerd.

Onderzoekers van het L’Oréal laboratorium verklaren de interesse ook doordat schoonheid en er ‘verzorgd uitzien’ ook zorgen voor ‘sociaal en professioneel succes’. Dit is al langer de mening van veel vrouwen, maar wordt nu ook door mannen erkend.

Nivea en Metholatum zijn twee andere leidende merken in de Chinese markt. Ook zij hebben persoonlijke verzorgingsproducten gelanceerd in China. Daarnaast maken retailers meer plaats in hun schappen voor cosmetica voor mannen.

De Chinese markt is dus zeer interessant voor cosmeticamerken uit het Westen. Maar, de ‘copy-paste-methode’ kan niet worden ingezet volgens L’Oréal. Tachtig tot 85 procent van de producten wordt speciaal voor de Aziatische markt gemaakt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!