Consument koopt woningaccessoires vaak impulsief
Gepubliceerd op 17 september 2004 om 00:00
Artikelen voor de woninginrichting worden steeds vaker impulsief gekocht. Hier profiteren vooral de kleine winkels in dorps- en stadskernen van. Ook de filiaalbedrijven zijn populair bij het doen van impulsaankopen. Op de meubelboulevards vindt slechts 1% van alle impulsaankopen plaats. Deze worden meer gebruikt voor de geplande aankopen. De gemiddelde impulsaankoop omvat een waarde van 75 euro per keer. Kleine artikelen als vazen, spiegels en kussentjes worden nu eenmaal vaker en sneller gekocht dan grote artikelen voor de woninginrichting. Bij 10% van de impulsaankopen gaat het om een bedrag groter dan 250 euro. Gemiddeld wordt jaarlijks 190 euro besteed aan impulsaankopen voor de woninginrichting. Bij de impulsaankopers zijn vrouwen licht in de meerderheid. Er is opvallend genoeg geen verband tussen de hoogte van het inkomen en de frequentie van impulsaankopen. Wel geven de hogere inkomensgroepen meer uit per aankoop. Dit zijn vooral dertigplussers. Bij aankopen onder de 75 euro is de leeftijd niet van belang. Van het zwevende budget, het bedrag dat mensen zonder moeite willen betalen, wordt 14% besteed aan woninginrichting.
Reacties 0