West-Europa loopt voorop op het gebied van webwinkelen. Dat blijkt uit het rapport Retail E-commerce in Western Europe, zo meldt Twinkle Magazine. Groot-Brittannië heeft de meest volwassen markt, maar ook de e-tailmarkt in Duitsland en Frankrijk groeit gestaag. Volgens adviesgroep Collins Stewart zal de West-Europese dominantie in ieder geval tot 2012 aanhouden.
“Het aantal online-kopers en verkopers in West-Europa blijft toenemen”, aldus Karin von Abrams, senior analist bij eMarketer en schrijver van het nieuwe rapport. “Maar er zijn essentiële verschillen tussen de landen.”
Er is bijvoorbeeld een aanhoudend onderscheid in infrastructuur en koopgedrag tussen de noordelijke en zuidelijke landen. Zo is de online omzet in Frankrijk en Duitsland hoger dan in Italië en Spanje, waar internet nog steeds maar voor een fractie van de totale retailomzet tekent. In Duitsland waren de online aankopen in 2009 bijvoorbeeld goed voor 6,9 procent van de totale retailhandel, terwijl de webverkoop in Italië maar 0,8 procent van het totaal besloeg.
Volgens Von Abrams heeft de huidige economische recessie dit verschil nog groter gemaakt. “De e-commerce business liep voor de recessie al goed in landen als Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië. Maar doordat prijsbewuste kopers zich daar in steeds grotere getale online begaven om producten en prijzen te vergelijken en kortingen te pakken, werd dit gat nog groter.”
West-Europa koploper webwinkelen
Gepubliceerd op 1 juni 2010 om 00:00
Reacties 0