Oranjekoorts goed voor extra omzet

Het wereldkampioenschap voetbal dat vanaf 11 juni losbarst in Zuid-Afrika zorgt voor extra omzet bij retailers. Dat concludeert onderzoeksbureau Nielsen uit cijfers van het EK van twee jaar geleden en het voorgaande WK.

In Nederland is de oranjekoorts al aan het uitbreken. Het aantal oranje-artikelen, promoties en tv-campagnes neemt met de dag toe. Uit analyses van het WK 2006 en het EK 2008 blijkt dat de weekomzet gedurende de speelweken gemiddeld drie tot vier procent hoger is dan normaal. Dat komt neer op zestig tot tachtig miljoen euro extra omzet.

Hoe verder het Nederlands elftal komt in het toernooi hoe beter dat is voor de omzet. Wat vooral goed scoort, zijn producten die voor en na de wedstrijd worden genuttigd. Tijdens het WK 2006 kocht Nederland massaal kruidenboter, bier, salades en frisdrank. De verkoopindexen van deze categorieën kwamen boven de 125 uit.

De run op speciale oranjeprullaria is net zo belangrijk. Na de Trom-Pet en de Jagershoed presenteert Heineken nu de Pletterpet. En na wekenlang gegons waar Albert Heijn na de Welpies mee zal komen, is het nu zeker dat ‘we’ straks allemaal een Beesie meekrijgen. Bavaria lanceerde eind april al de Dutchy Dress, waar voetbalvrouw Silvie van de Vaart voor poseerde. Ook de vrouwelijke voetbalfans kunnen er nu ‘modisch verantwoord’ bijlopen.

Nielsen verwacht dat Nederlandse retailers dit jaar nog intensiever zullen inhaken op de oranjekoorts dan voorgaande EK’s en WK’s. Het WK in Zuid-Afrika zal namelijk vooral thuis worden beleefd. Voor de meeste Nederlanders is het te ver en te duur om af te reizen. Nu maar afwachten hoe ver ‘we’ komen.

Dit is een samenvatting uit het researchartikel van RetailTrends 6, op pagina 7 t/m 9.

Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl



Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!