Sportwinkeliers moeten duidelijke keuzes gaan maken. Dat staat in het nieuwe structuuronderzoek ‘De sportmarkt van de toekomst’. De totale omzet van de sportretail is het afgelopen jaar min of meer gelijk gebleven, terwijl het aanbod groeide. Volgens het rapport moeten winkeliers nu de juiste manier gaan vinden om hun klanten te benaderen.
Het rapport beschrijft de zes klantgroepen van de toekomst, ingedeeld naar hun motivatie om te sporten. Zo onderscheidt het rapport de Gezelligheid-sporter, de Gezondheid-sporter, de Prestatie-sporter, de Vereniging-sporter, de Zuinige-sporter en de Niet-sporter. Elke categorie heeft een eigen manier van sporten en het kopen van sportkleding.
In de komende jaren zal het aantal beoefenaars van fysieke contactsporten afnemen terwijl er, als gevolg van vergrijzing, meer mensen kiezen voor fitness, aerobics, fietsen, wandelen en hardlopen. Inzicht in de motieven van klanten is daarom van belang, om een goede klantrelatie op te bouwen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat consumenten het geen probleem vinden te reizen voor een winkel met het juiste assortiment en een goede service.
Het rapport ‘De sportmarkt van de toekomst’ is geschreven in opdracht van de adviescommissie sportdetailhandel van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.
Reacties 0