Albert Heijn is in België al aan het inventariseren welke ondernemers van bestaande supermarkten de overstap naar AH kunnen en willen maken. Dat meldt de Belgische krant De Standaard. Afgelopen week melddde Ahold-topman John Rishton dat AH zeker naar de Belgische markt gaat, wat voor veel publiciteit zorgde in Belgische media.
Volgens het Belgische dagblad zijn Belgische ketens al bezig met een strategie om het AH zo moeilijk mogelijk te maken. Hierbij hebben ze de formule laten doorlichten en prijsverschillen in kaart laten brengen. Supermarktketen Colruyt zou bovendien niet toestaan dat A-merkfabrikanten de rode loper uitrollen voor AH.
Ook de Belgische vakbonden bereiden zich voor op de komst van Albert Heijn. Zij willen voorkomen dat zoals in Nederland vooral met laagbetaalde scholieren en studenten wordt gewerkt in de filialen. Belgische geraadpleegde experts denken dat de convenience-concepten van AH in koopkrachtige steden als Antwerpen een goede kans van slagen hebben.
Ze zullen ze zich dan wel moeten aanpassen aan de Belgische markt. "Ze moeten engagement tonen: er hun beste mensen opzetten, zich aanpassen aan de lokale markt, bereid zijn de aanloopkosten te dragen en mikken op een zonestrategie", aldus een deskundige over de te volgen strategie voor AH.
‘AH verkent Belgische markt’
Gepubliceerd op 7 juni 2010 om 00:00
Reacties 0