De Belgische plannen van supermarktconcern Ahold leidt tot de nodige opschudding in Vlaanderen. Dat schrijft de Volkskrant.
Volgens een anoniem directielid van een Belgische supermarktketen kan Ahold zijn Albert Heijn-formule niet zomaar over de grens zetten. “Onze culturele traditie is anders, de taal is anders.”
Ahold zou wel eens tegen de bourgondische inslag van Belgen kunnen aanlopen, voorspelt hij. “Bij een product als pasta heeft de klant in België totaal andere verwachtingen”, citeert de Volkskrant. Belgen halen hun neus op voor huiswijn uit landen als Spanje of Zuid-Afrika. “Wij voeren Franse wijnen nog steeds heel ver door.” Ahold denkt de concurrentie aan te kunnen omdat het bedrijf zich, mede dankzij een huismerk als AH Excellent, culinair profileert.
De concurrentiepositie van Belgische supermarktondernemers is slecht. Een prijzenoorlog is bij wet nagenoeg onmogelijk gemaakt. “In Nederland mag je onder de kostprijs verkopen, wij niet”, stelt de anonieme medewerker. Een andere belemmering zijn de relatief hoge personeelskosten. Belgische vakbonden zijn nu al druk om te voorkomen dat Ahold goedkope arbeidskrachten probeert in te zetten.
AH zorgt voor Belgisch rumoer
Gepubliceerd op 8 juni 2010 om 00:00
Reacties 0