Jonge alleenstaanden en tweeverdieners zijn belangrijkste afnemers van productintroducties
Gepubliceerd op 10 mei 2005 om 00:00
Jonge alleenstaanden en tweeverdieners zijn de belangrijkste afnemers van producten die voor de Wheel of Retail zijn genomineerd. Dat blijkt uit de reacties op de nominaties van het GfK Consumentenpanel. Aan circa 1.100 huishoudens werd gevraagd of zij de producten kennen, of ze deze wel eens hebben gekocht en of ze een cijfers willen geven voor de mate van vernieuwing.Zo`n kwart van alle Wheelnominaties werd gekocht door jonge alleenstaanden en tweeverdieners. In de totale supermarktomzet nemen deze categorieen 14% voor hun rekening. Dat levert een index van 191 op. Welgestelde gezinnen met kinderen betaalden in 2004 in totaal 29,2% van de supermarktaankopen en kochten ruim 30% van de Wheelnominaties, wat een index van 105 oplevert. Ouders met een beperkt inkomen namen 17% van de totale omzet voor hun rekening Maar aangezien deze groep weinig geinteresseerd is in nieuwe producten, kwam de index hier uit op 83. Welgestelde gepensioneerden en gewone gepensioneerden kregen een index van respectievelijk 70 en 59. Deze laatste twee groepen zijn overigens wel het meest geinteresseerd in nieuwe producten met een gezondheidsclaim.
Reacties 0