Amerikaanse consument wordt minder merktrouw
Gepubliceerd op 10 mei 2005 om 00:00
Klanten van Amerikaanse winkelketens vertonen een dalende merktrouw. Dat blijkt uit het jaarlijkse Roper Report. Vooral drogisterijen lijden onder het verschijnsel. Sinds 1993, toen het rapport voor het eerst verscheen, is de merktrouw onder drogisterijklanten met 18 procentpunten gedaald. Consumenten laten zich steeds meer leiden door lage prijzen en minder door het winkelimago. Ook benzinestations hebben te maken met een dalende klantentrouw. In 1997 ging 37% van de klanten altijd naar hetzelfde station, tegen 25% in 2004. Warenhuizen doen het iets beter. In 2004 zei 24% van de consumenten een bepaalde keten trouw te blijven. In 1993 was dat nog 29%. E-commerce behoort tot de branches met de laagste merktrouw. Slechts 2% van de klanten gaat altijd naar dezelfde winkels.Voor fabrikanten is het interessant dat consumenten behalve op lage prijzen ook afgaan op de merken die een winkelketen verkoopt. Dat geldt bijvoorbeeld in sterke mate voor supermarkten. Wat consumenten tegen welke prijs aantreffen op de schappen is belangrijker dan in welke winkel ze hun boodschappen doen. Ook gaat dienstverlening een belangrijker rol spelen bij de keuze voor een supermarkt.
Reacties 0