De Zwitserse marktleider Migros gaat steeds intensiever samenwerken met het internationale inkoopverbond AMS. Dat meldt LebensmittelZeitung, aldus Distrifood. Met deze stevigere samenwerking wil het bedrijf zijn positie versterken in de concurrentiestrijd met discounters Aldi en Lidl.
Migros sloot zich twee jaar geleden aan bij de in Amsterdam gevestigde pan-Europese inkooporganisatie, maar kocht er tot nu toe voor slechts honderdtachtig miljoen euro in. Volgens topman Herbert Bolliger en inkoopchef Oskar Sager moet dit de komende jaren meer dan verdubbelen tot vierhonderd miljoen euro. De keten wil via AMS vooral zijn positie in huismerken en non-food versterken.
De grootste concurrent van Migros, Coop, koopt in via het internationale verband Coopernic. AMS bestaat uit elf leden, waaronder ook Ahold, Delhaize, Morrisons en Systemè U.De hoogste baas van AMS is de van Ahold afkomstige Nederlander Bert Swartsenburg. Het merk Euroshopper is een voorbeeld van de samenwerking binnen AMS.
Migros wil intensievere samenwerking AMS
Gepubliceerd op 21 juni 2010 om 00:00
Reacties 0