Intres wil meer kosten uit de keten halen
Gepubliceerd op 11 mei 2005 om 00:00
Retail service organisatie Intres (o.a. Livera, Libris, Intersport en Runner Wonen) heeft in 2004 een totale omzet van 1.102 miljoen euro gerealiseerd. Dit betekent een stijging van 2% ten opzichte van 2003. Het resultaat na belastingen bedroeg 1,1 miljoen euro positief. Het bedrijfsresultaat bleef onder het resultaat van 2003. Dit is hoofdzakelijk toe te schrijven aan het treffen van extra voorzieningen. “Met name de non-food-detailhandel ging in 2004 gebukt onder de geringe economische groei, toenemende werkeloosheid en een terughoudende consument. Juist door deze marktsituatie zijn wij tevreden over het behaalde resultaat (1,1 miljoen euro na belastingen). Bovendien presteerden de Intres-divisies beter dan de markt. Dit is een goed resultaat als we daarbij in ogenschouw nemen dat dit is gerealiseerd met minder Intres-ondernemers die meer winkels beheren. Toch zullen Intres-ondernemers in het huidige klimaat hun koers moeten wijzigen. De focus zal van inkoopgericht ondernemen verlegd moeten worden naar de verkoopkant van de winkel. Het onderscheidend vermogen van zelfstandige ondernemers wordt versterkt door winkelsfeer, beleving en persoonlijke aandacht. Intres beschikt over de kennis en ervaring om deze omslag samen met de ondernemers vorm te geven en op die manier de omzet te laten groeien. De omzetgroei (+ 6%) van de divisies is voornamelijk toe te rekenen aan de divisie Mode/Textiel, mede vanwege de omzet van oud-Centurion-leden die thans voor een heel jaar is opgenomen in de jaarcijfers van Intres”, aldus Oscar van den Ende, algemeen directeur van Intres. De bedrijfsopbrengsten bedroegen 41,9 miljoen euro en zijn ten opzichte van vorig jaar gestegen met ongeveer 7%. De bedrijfskosten, inclusief voorzieningen, namen toe met 12% tot 40,1 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat bleef als gevolg hiervan onder het resultaat van 2003. Het eigen vermogen van Intres bedroeg eind 2004 27,7 miljoen euro ten opzichte van 26,6 miljoen euro in 2003. In 2004 was de solvabiliteit 31%, de cashflow 4,4 miljoen euro positief. Van den Ende zegt over de vooruitzichten voor 2005: “Met een vierde recessiejaar in het vooruitzicht en met het oog op de te verwachten marktontwikkelingen, zijn we behoudend wat betreft de vooruitzichten. Dat betekent een grote uitdaging voor Intres en onze ondernemers. Door in te zetten op transparantie in de samenwerking met onze leden, kunnen we ons richten op een goed geïntegreerd inkoop- en logistiek proces. Ik ben ervan overtuigd dat we nog meer kosten uit de keten kunnen halen.” Intelligente winkelautomatisering is daarbij noodzakelijk. Samen moeten we de consument nauwlettend in de gaten houden en daar de voorkant van de winkel op afstemmen. Intres focust zich dan ook op deze (drie) speerpunten. Door modern samenwerken kunnen we het spel beter spelen en bijdragen aan het succes van Intres-ondernemers. Bekende winkelformules en labels van Intres zijn: Firstlady, First//Man, Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz., Lin-O-Lux, Binnen, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel, Runner Wonen en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400 medewerkers. Er zijn zo n 1.500 ondernemers met 2.200 winkels aangesloten. INTRES vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van 2,2 miljard euro.
Reacties 0