'Online offline combinatie best voor reisbureaus'

De verkoop van reizen via internet zal zich over vijf jaar stabiliseren op een aandeel van maximaal zestig procent. Dat blijkt uit de Internet Market Monitor 2010 van GfK Retail and Techonology, zo meldt Twinkle Magazine. Stenen reisbureaus blijven overeind en vooral de combinatie van online en offline biedt kansen.

Volgens Laurens van den Oever, commercieel directeur van GfK Retail and Technology, worden op dit moment ongeveer net zo veel vakanties - samengestelde reizen om precies te zijn - online als offline geboekt. Het online-omzetaandeel groeit nog tot 57 procent in 2015, maar blijft daarna op dat niveau hangen. Tegen Reisrevue zegt hij: "Het lijkt ons aannemelijk dat de online-markt over vijf jaar een verzadigingspunt heeft bereikt. Deze ontwikkeling zien we in tal van omliggende sectoren." 

"Er zullen nog wel kantoren verdwijnen, maar uiteindelijk zullen er naar verwachting zo’n elfhonderd overblijven", aldus Van den Oever. Die schatting komt overeen met een voorspelling van ABN Amro, dat ruim een jaar geleden op hetzelfde aantal reisbureaus uitkwam voor 2015: ook elfhonderd, twintig procent minder dan in 2008.

Van den Oever ziet goede perspectieven voor partijen die het online- en offline kanaal in combinatie gebruiken, die synergie zoeken. "Het gaat erom dat je als reisbureau ook online actief bent, waarbij belangrijk is dat je weet wanneer je de klant online of juist fysiek moet benaderen", aldus de commercieel directeur. "De totale koek wordt niet groter. Maar het stenen reisbureau is hard bezig een deel van de online-omzet terug te winnen, door het bieden van relevantie, maatwerk en specialisme in de combinatie van een offline- en online propositie."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!