Jonge ontwerpers creëren ideale supermarkt
Gepubliceerd op 12 mei 2005 om 00:00
Een vijftal jonge Europese ontwerpers heeft in het kader van het project Gruitsjop van het Innovatieplatform ideeen mogen lanceren voor onconventionele veranderingen in de inrichting van supermarkten. Het begrip `beleving` blijkt in al deze ideeen centraal te staan.De Britse ontwerper Matt Delahunt kiest voor een supermarkt die wordt gedomineerd door stalletjes en kraampjes waarin verse, geurige en kleurige producten staan uitgestald. Op een centrale plaats in de supermarkt is een restaurant gevestigd, waar de consument kan eten en inspiratie kan opdoen om met de in de supermarkt verkrijgbare ingredienten thuis iets lekkers te bereiden. De Noor Hakon Iversen heeft begrippen `vers`, `terug naar de natuur`en `genieten` ook hoog in het vaandel staan: `Als we trossen bananen ophangen in plaats van neerleggen, kunnen klanten ze uit een boom plukken. Dat is zoals de natuur.` Dit uitgangspunt wordt min of meer gedeeld door de Spaanse Pepa Pedrol, terwijl de Nederlandse Sorena Veerman vooral wil dat supermarkten het thema `gezond` promoten. Alle ideeen van de Gruitsjop-ontwerpers zijn gebundeld in het boek `Celebrate Food: Fruitful interactions.`
Reacties 0