Internet is voor adverteerders het meest in trek als advertentiemedium. In 2009 werd er online voor het eerst meer advertentiegeld besteed dan aan televisie en dagbladen, zo blijkt uit onderzoek van Nielsen naar de nettomediabestedingen vorig jaar.
Vooral Google krijgt een groot aandeel van de Nederlandse mediabestedingen binnen. Google wil zelf geen gegevens over de Nederlandse markt verstrekken, maar volgens cijfers van onderzoeker comScore gaat het om een marktaandeel van ruim 93 procent. Ruim de helft van de mediabestedingen op internet gaan naar advertenties, gerelateerd aan zoekmachines.
Voor grote adverteerders is internet echter nog een ondergeschikt medium, aldus Bert Niewold, commercieel directeur van Nielsen Media. “Kijk naar de totale mediabestedingen van grote bedrijven en je zult vinden dat het overgrote deel daarvan niet aan internet wordt besteed”, aldus Niewold. Waneer alleen de top van grootste investeerders onder de loep wordt genomen, ontstaat er volgens de Nielsen-directeur een ander beeld.
Internet populairste advertentiemedium
Gepubliceerd op 8 juli 2010 om 00:00
Reacties 0