Luxemerken steeds vaker online

Luxemerken openen steeds vaker een webwinkel, terwijl ze zich in eerste instantie afwachtend opstelden. De recessie is één van de redenen om alsnog online te gaan verkopen.

De eerste webwinkels openden in de jaren negentig de virtuele deuren, maar luxemerken hielden zich toen vooral afzijdig. Volgens directeur Mark Brashear van Hugo Boss in de VS, die in april een webwinkel introduceerde, zijn luxelabels terughoudend met internet shops omdat ze niet weten ‘hoe ze online een rich experience kunnen creëren en overbrengen’.

De gewijzigde houding binnen de luxemarkt ten opzichte van e-commerce veranderde niettemin nadat vorig jaar de nodige verliezen werden geïncasseerd. De economische crisis zette de labels aan op zoek te gaan naar nieuwe inkomstenbronnen. Daarbij is het openen van een webwinkel relatief gezien een stuk goedkoper dan het openen van een fysieke winkel.

Bovendien zijn er met de nieuwe technologie nieuwe mogelijkheden wat betreft zoom, video’s en live klantenservice. Merken als Donna Karan, La Perla, Calvin Klein, Jimmy Choo, Hugo Boss en Versace hebben ondertussen een webwinkel of openen er binnenkort één.

Een andere ontwikkeling die luxemerken tot online stappen zet is de strijd met retailers. Winkels bleven vorig jaar met stapels onverkochte kleding zitten door dalende consumentenbestedingen. Prijzen gingen daardoor omlaag met als gevolg dat ontwerpers hun inkomsten zagen dalen en het luxe-imago van de merken werd geschaad.

Een voordeel van een webshop voor luxelabels is de een hogere opbrengst, omdat er geen tussenpersoon is. Daarbij hebben de merken controle over de prijzen en presentatie. Bovendien is een webshop laagdrempeliger dan een luxueuze winkel, waar niet iedereen zomaar even binnenstapt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!