De nieuwe webshop van de Bijenkorf is inmiddels online, nadat in 2005 de stekker uit de toenmalige webwinkel werd getrokken.
In 2001 lanceerde de Bijenkorf zijn eerste webwinkel. Deze werd in 2005 door technische en logistieke problemen uit de lucht gehaald. Door de explosieve stijging van de e-comerce markt kwam in 2007 het besef dat er bij de klant behoefte was aan een online kanaal en dus werd er naar de mogelijkheden gekeken.
"We zijn helemaal vanaf nul begonnen", aldus e-commerce manager Pieter Heij. "Wat met name een grote uitdaging was, is de piekbelasting tijdens de Drie Dwaze Dagen, op de eerste ochtend zijn wij de meest bezochte site van Nederland, dus daar moesten we wel op voorbereid zijn."
Momenteel staan er vijftienduizend artikelen in de webwinkel. "We hebben in de winkels zo'n zestigduizend producten, online willen we naar twintigduizend. We merken dat de conversie grotendeels gedreven wordt door het aanbod, mensen verwachten gewoon dat alles online te koop is."
De webwinkel moet meer een inspiratiebron worden, meent Heij. "Straks komen er ook video's, bijvoorbeeld instructievideo's van bepaalde producten. De Bijenkorf heeft goed naar vooruitstrevende landen gekeken, geeft Heij toe. "Asos.com is toch wel het lichtende voorbeeld van hoe je producten moet presenteren, maar ook John Lewis en Macy's."
Wat Heij opviel na de lancering van de webwinkel was de grilligheid van verkoopaantallen,die groter blijkt dan in fysieke winkels. "Als iets goed loopt, is het ook echt een gigantische succes en zo niet, dan loopt het totaal niet. Daar zal het virale effect van internet wel een rol bij spelen." Een positieve verrassing was dat de omzet meteen vier keer hoger was dan verwacht. Deze zal aan het einde van dit jaar vergelijkbaar zijn met die van een middelgrote winkel van de Bijenkorf. Deze doelstelling hoefde pas over twee jaar behaald te worden.
Tweede kans voor webshop de Bijenkorf
Gepubliceerd op 14 juli 2010 om 00:00
Reacties 0