In supermarkten van Albert Heijn zijn vanaf oktober duurzame chocoladeletters van het AH-huismerk verkrijgbaar. De lekkernijen zijn gecertificeerd volgens de UTZ CERTIFIED standaard. “Zo weten klanten dat de chocola niet alleen een prima kwaliteit heeft, maar ook dat lokale boeren geholpen worden zich economisch te ontwikkelen en dat het milieu wordt ontzien”, aldus AH in een persbericht.
Ook alle AH huismerk chocoladerepen worden dit jaar gecertificeerd en in 2011 volgen andere chocoladeproducten in het huismerk-assortiment van de supermarktketen. Daarnaast kunnen klanten bij Albert Heijn kiezen voor AH puur&eerlijk biologische fairtrade chocoladeletters of AH puur&eerlijk biologische en fairtrade chocoladerepen.
Met deze ontwikkeling speelt Albert Heijn in op de toenemende vraag naar duurzame producten. “Dit is een belangrijke stap van Albert Heijn”, aldus Oxfam Novib directeur Adrie Papma. “Hierdoor krijgen cacaoboeren en -boerinnen in ontwikkelingslanden een beter inkomen en een zelfstandig bestaan.” Oxfam Novib verwacht dat ook andere supermarkten en winkelketens dit voorbeeld zullen.
“Het gebruik van duurzame cacao past binnen de doelstelling van Ahold om in Nederland uiterlijk 2015 alle eigen merkproducten duurzaam te produceren”, aldus de formule. Albert Heijn, Etos en Gall&Gall hebben ongeveer negenduizend eigen merken die grondstoffen bevatten uit de gehele wereld. Voor veel grondstoffen geldt dat er verbeteringen op het gebied van sociale, milieu en dierenwelzijn omstandigheden mogelijk zijn. Alle producten worden de komende jaren onder de loep genomen en verbeterd op basis van standaarden en certificeringseisen.
Albert Heijn komt met duurzame chocolade
Gepubliceerd op 15 juli 2010 om 00:00
Reacties 0