Groei coffee- en sandwichshops verandert out-of-home markt
Gepubliceerd op 12 mei 2005 om 00:00
De negatieve publiciteit rond de fastfoodsector zorgt voor een verandering in het out-of-home eetpatroon van de consument. In 2004 gaven de Britten 26 miljard pond uit aan eten buitenshuis, waarvan 4,6% aan `fast-casual dining`, ofwel snacken in de coffee- of sandwichshop. Inmiddels is de sandwich het populairste voedsel in de out-of-home markt geworden. In 2004 aten de Britten volgens cijfers van TNS 356 miljoen keer een sandwich buitenshuis. Het totale aantal maaltijden bedroeg 2,8 miljard, waarvan er 238 miljoen bestond uit voedsel dat gegeten werd in, of gekocht bij een coffee- of sandwichshop.Deze trend wijst op een groeiende vraag naar lekker, makkelijk, gezond en snel voedsel. Starbucks en zaken als Pret a Manger voldoen perfect aan deze eisen. Hun groei aan klanten gaat niet alleen ten koste van de fastfoodsector; ook traditionele restaurants en snackbars verliezen klanten. Fast-casual dining is vooral populair bij werkende 25- tot 34-jarigen. Zij zijn goed voor bijna een kwart van alle maaltijden die in de branche gebruikt worden. Een tweede belangrijke doelgroep zijn de 55-plussers.
Reacties 0