De Real Bread Campaign voert in het Verenigd Koninkrijk actie tegen het industriebrood in supermarkten. De actievoerders eisen dat supermarkten ophouden met valse claims als 'vers gebakken' en 'ambachtelijk' voor brood dat in de supermarkten afgebakken wordt.
De actiegroep stelt dat klanten worden misleid. Bovendien voeren de supers een oneerlijke concurrentiestrijd met de kleine onafhankelijke bakkerijen die wel authentiek en eerlijk brood produceren en verkopen, meent de Real Bread Campaign.
De Real Bread Campaign maakt zich tevens sterk voor een vermelding van alle gebruikte ingrediënten op de verpakking van brood. Brood, zo claimt de organisatie, hoeft enkel uit water, meel, gist en zout te bestaan, al het overige is alleen bedoeld om het langer houdbaarder te maken en het industriële bakkerijproces te bevorderen.
De Britse Reclamecode Commissie richt zich ook tegen de valse claims van de supermarkten. De Commissie tikte onlangs dat de Britse keten Tesco op de vingers voor het ten onrechte voeren van de reclameslogan 'Fresh bread. Baked from scratch in our in store bakery'. Maar in slechts 500 van de 1800 Tesco-winkels staat een echte bakkerij, de overige vestigingen hebben eenvoudige bake off-ovens.
Britse actie tegen afbakbrood in 'vers'-supers
Gepubliceerd op 3 augustus 2010 om 00:00
Reacties 0