Lage prijzen vervangen bij consumentenproducten kwaliteit en added value
Gepubliceerd op 13 mei 2005 om 00:00
`Discount` is momenteel het sleutelwoord in de marketingstrategie van vrijwel alle aanbieders van consumentenproducten. Of het nu gaat om personenauto`s, supermarktartikelen of kleding; lage prijzen zijn het belangrijkste criterium in het keuzeproces van de klant. Merkkleding die twee maal zoveel op moet brengen als identieke producten van een minder bekend merk wekken de irritatie van de consument op. Om te voldoen aan de vraag naar lage prijzen zien fabrikanten en importeurs zich genoodzaakt hun productie- en handelsproces efficienter te doen verlopen. `Lean production` is de enige manier voor fabrikanten om hun marges op peil te houden.De trend richting lage prijzen begon met twijfels over de added value die hoge prijzen moest rechtvaardigen. Daarna begon zette een golf aan prijsverlagingen in die veroorzaakt wordt doordat consumenten alleen nog willen betalen voor wat ze nodig hebben en niet voor wat ze erbij op de koop toe moeten nemen. Core benefits en ever-low prices zijn het gevolg; grofweg waar Dell voor staat in computers en easyJet in reizen.
Reacties 0