Langer houdbare producten moeten consumenten trekken
Gepubliceerd op 20 september 2004 om 00:00
De houdbaarheid van producten wordt ingezet als nieuw middel om de consument te verleiden. Campina gebruikt deze tactiek met verse volle en halfvolle melk die voortaan niet 8, maar 11 dagen houdbaar is. Dit is mogelijk dankzij een speciaal zuiveringsproces, wat volgens Campina niet ten koste gaat van smaak of kwaliteit van de melk. Inmiddels heeft Friesche Vlag gereageerd op de actie van Campina door een korter traject tussen koe en winkel te realiseren. Dat leverde een besparing van twee dagen op. De vraag is of consumenten op langer houdbare producten zitten te wachten. Volgens Campina zijn langer houdbare producten in toenemende mate populair omdat de consument minder vaak boodschappen doet. Onderzoeksbureau GfK Panelservices bestrijdt deze gedachte echter. Het aantal bezoeken aan de supermarkt neemt volgens GfK zelfs toe. Volgens Gijsbert den Hertog van onderzoeksbureau Q&A zijn langer houdbare producten vanuit het kostenoogpunt vooral interessant voor fabrikanten en retailers. Als marketinginstrument is het volgens Den Hertog niet geschikt. Op korte termijn kan het onderscheidend zijn ten opzichte van private labels.
Reacties 0