Er gaan dit jaar minder duurzame producten over de toonbank dan in 2009. Een kleine zestig procent van de Nederlandse consumenten koopt wel eens duurzame producten, zoals biologische of fairtrade producten. Dat zijn minder mensen dan in 2009, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar consumententrends in de supermarkt. Een groot deel van de consumenten (86 procent) besteedt voor minder dan twintig procent van het totale aankoopbedrag aan duurzame producten.
“Helaas is het consumentengedrag ten opzichte van dit soort producten weinig in beweging. Ongeveer veertig procent van de consumenten koopt zelden of nooit duurzame producten", aldus Paul Op Heij, partner bij de branchegroep Retail van Deloitte. "De prijs speelt daarbij een grote rol. Ongeveer een vijfde van de consumenten zegt meer duurzame producten te kopen als het prijsverschil met vergelijkbare producten minder dan vijf procent zou zijn. Nog eens een derde zou meer duurzame producten in het winkelwagentje leggen als er geen prijsverschil zou zijn.”
Een ruime meerderheid (89 procent) van de consumenten zegt liever trouw te zijn aan een huismerk als het goed bevalt. “Voor meer dan driekwart van de consumenten is de prijs de belangrijkste reden om huismerken te kopen. De prijs en kwaliteit van deze producten zorgen ervoor dat ze niet meer weg te denken zijn uit de schappen. De helft van de consumenten gaat voor een kwalitatief goed huismerk zelfs naar een bepaalde supermarkt. Innovatie blijft dus van essentieel belang voor A-merken”, aldus Op Heij.
Duurzaam product minder in trek in super
Gepubliceerd op 6 september 2010 om 00:00
Reacties 0