Duurzaam product minder in trek in super
Gepubliceerd op 6 september 2010 om 00:00
“Helaas is het consumentengedrag ten opzichte van dit soort producten weinig in beweging. Ongeveer veertig procent van de consumenten koopt zelden of nooit duurzame producten", aldus Paul Op Heij, partner bij de branchegroep Retail van Deloitte. "De prijs speelt daarbij een grote rol. Ongeveer een vijfde van de consumenten zegt meer duurzame producten te kopen als het prijsverschil met vergelijkbare producten minder dan vijf procent zou zijn. Nog eens een derde zou meer duurzame producten in het winkelwagentje leggen als er geen prijsverschil zou zijn.”
Een ruime meerderheid (89 procent) van de consumenten zegt liever trouw te zijn aan een huismerk als het goed bevalt. “Voor meer dan driekwart van de consumenten is de prijs de belangrijkste reden om huismerken te kopen. De prijs en kwaliteit van deze producten zorgen ervoor dat ze niet meer weg te denken zijn uit de schappen. De helft van de consumenten gaat voor een kwalitatief goed huismerk zelfs naar een bepaalde supermarkt. Innovatie blijft dus van essentieel belang voor A-merken”, aldus Op Heij.
Reacties 0