Merken moet je kunnen ruiken, zien, horen, voelen en proeven
Gepubliceerd op 18 mei 2005 om 00:00
De meest succesvolle merken ter wereld integreren alle zintuigen in hun merkbeleving. Dit blijkt uit een onderzoek van Millward Brown naar de invloed van zintuigen op branding. De Deense merkenexpert Martin Lindstrom heeft de uitkomsten van het onderzoek beschreven in het boek `Brand Sense`. Volgens Lindstrom is het nog slechts een kwestie van tijd voordat alle merken gebruikmaken van alle zintuigen. Dat is de enige manier voor marketeers om nog de aandacht van de consument vast te houden met de sterke fragmentatie van de media en alle advertentieclutter.Zintuigen zijn bepalend voor het toegang krijgen tot menselijke emoties. Van al onze emoties wordt 75% door geur veroorzaakt, aldus Lindstrom. Voor het opbouwen van een band met de consument moeten merken dus zorgen voor zintuiglijke ervaringen. Sommige merken zitten al op de goede weg. Singapore, Apple en Disney zijn volgens Lindstrom merken die al in ruime mate gebruikmaken van zintuigen voor het opwekken van merkbeleving. Sommige merken hebben deze potentie eveneens, maar maken er nog onvoldoende gebruik van. Voorbeelden hiervan zijn Ikea, Motorola en Virgin.
Reacties 0