Artikelen in het supermarktschap die qua uiterlijk en verpakking bijna regelrecht zijn geïmiteerd van een A-merk belanden niet snel in een boodschappenkar. Klanten herkennen een rechtstreekse imitatie direct. Zij worden hierdoor argwanend en besluiten het product niet te kopen. Dat blijkt uit onderzoek van sociaal psycholoog Femke van Horen van de Universiteit van Tilburg.
Fabrikanten van dergelijke producten die op deze wijze willen 'meeliften' op het succes van het A-merk, maken dus een misrekening. Volgens Van Horen werken subtiele imitaties, die verwijzen naar een succesvol onderdeel van het A-merk, veel beter. "Een reep chocolade die net als Milka claimt gemaakt te zijn met 'de versheid van Alpenmelk' roept juist positieve gevoelens op en verkoopt wel'', stelt de psycholoog, die volgende week op haar onderzoek promoveert.
Consument laat imitatie van A-merk liggen
Gepubliceerd op 15 september 2010 om 00:00
Reacties 0