Duur Carrefour wil nu de goedkoopste zijn

Carrefour is te duur, vindt bestuursvoorzitter Lars Olofsson van de Franse retailgigant. Hij heeft daarom een rigoureuze koerswijziging aangekondigd.

De hypermarktketen die jarenlang koos voor hoge prijzen - en dus aantrekkelijke verkoopmarges - gaat inzetten op een huismerk met een sterk concurrerende prijs. “Carrefour moet de IKEA worden van de food retail”, zei Olofsson donderdag in de Wall Street Journal.

De strategiewijzing is een antwoord op het al vijf jaar wereldwijd inzakkende marktaandeel van de op één na grootste retailketen ter wereld. Carrefour merkt de gevolgen van de vooral in Europa steeds prijsbewust wordende consument. Ook in thuisland Frankrijk dreigt de retailer zijn positie als marktleider te moeten inleveren.

Met de introductie van de Carrefour Discount-lijn zette de topman al een eerste stap. De basisproducten van deze lijn zijn goedkoper dan het huismerk en kosten soms de helft van artikelen van premiummerken. Carrefour adverteert zelfs met de boodschap dat klanten een complete maaltijd kunnen samenstellen met Carrefour Discount-artikelen voor minder dan een euro.

Analisten verwachten dat met de koerswijziging honderden miljoenen euro’s zijn gemoeid.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!