Albert Heijn moet geboycot worden, vindt de Stichting Taalverdeling. De organisatie neemt stelling tegen het nieuwe beleid van Euroshopper, het budgetmerk van de supermarkt. Op producten van deze fabrikant staat de inhoud prominent vermeld in het Engels. De Nederlandse vertaling staat er in kleinere letters onder. Stichting Taalverdeling noemt de letters ‘piepklein’.
Daarom roept de organisatie consumenten op het supermarktconcern te negeren en de producten te boycotten. De stichting bracht deze week haar najaarsnieuwsbrief uit, waarin zij stellen dat de supermarkt ‘de Nederlandse taal en daarmee zijn Nederlandse klanten minacht’.
Albert Heijn kreeg eerder dit jaar al de ‘Softprijs der Nederlandse taal’ toegekend. Stichting Taalverdeling reikt deze prijs jaarlijks uit aan een persoon of organisatie die ‘bewust of onbewust de Nederlandse taal ernstig tekort doet’.
,,De verpakking van Euroshopperproducten is in alle Europese landen gelijk“, laat een woordvoerder van Albert Heijn weten. "Het product staat in alle Europese talen op de verpakking vermeld, alleen in het Engels iets groter. Bovendien staat op de verpakking ook een heel duidelijke afbeelding van het product."
Albert Heijn voldoet met de verpakkingen overigens wel aan verplichtingen van de Nederlandse warenwet. Op de oproep tot de boycot kon het supermarktconcern geen reactie geven.
‘Albert Heijn minacht Nederlander’
Gepubliceerd op 22 september 2010 om 00:00
Reacties 0