Merchandising van een character kan tot overload leiden
Gepubliceerd op 19 mei 2005 om 00:00
Een populair tv-character leent zich goed voor merchandising. Maar het kan ook teveel worden. Zoals Spongebob Squarepants, die inmiddels de meest geziene gast in de supermarkt is. Retailers zijn meestal voorzichtig met merchandising en kiezen er pas voor als een product bewezen heeft succesvol te zijn. Maar dan zijn er vaak meerdere die overgaan op meeliften op de populariteit en dreigt er het gevaar van overload.Een ander risico van merchandising is dat de zorgvuldige opgebouwde merkwaarden kunnen worden ondermijnd. Kinderen zien niet dat de Spongebob-pasta van Honig komt of dat het Spongebob-drankje eigenlijk Roosvicee is. Soms is het daarom af te raden een licentie te kopen en is het beter een eigen figuurtje te bedenken om de verkopen op te stuwen. Dat heeft Lay`s chips gedaan met Cheetos. Als een character wordt ingezet, dient deze wel populair te zijn bij een brede doelgroep. Zo is Bob de Bouwer alleen bedoeld voor echt jonge kinderen, evenals de Disney-figuren. Deze zijn voor een doelgroep tot 12 jaar te kinderachtig.
Reacties 0