Ondernemingen die claimen duurzaam te zijn krijgen de laatste tijd steeds vaker te maken met argwanende consumenten. Ruim een derde van de Nederlanders wantrouwt deze claims en zien duurzaam ondernemen vooral als marketingtruc. Dit blijkt uit het onderzoek Dossier Duurzaam 2010, een initiatief van DDB, Intomart GfK en B-open.
De onderzoekers adviseren bedrijven gerichter te gaan inspelen op de aspecten van maatschappelijk verantwoord ondernemen, die per sector verschillen. Bovendien zouden bedrijven zich geloofwaardiger en authentieker moeten gaan profileren binnen dit onderwerp.
Er werden 2500 consumenten ondervraagd naar de drijfveren van een duurzaam imago voor 180 merken in twintig branches.
In tegenstelling tot het feit dat de Nederlander duurzaamheid minder hoog in het vaandel heeft staan dan een paar jaar geleden, verwacht hij wel dat duurzame aspecten steeds belangrijker worden, stelt het onderzoek.
Volgens de analyse verliezen duurzaamheidclaims van bedrijven geloofwaardigheid door de economische crisis. In 2008 gaf 77 procent van de consumenten aan duurzaam ondernemen belangrijk te vinden. Dit jaar is dit gedaald tot zeventig procent. Bij een kwart van de ondervraagden speelt maatschappelijk verantwoord ondernemen een belangrijke rol. Dit is gestegen vanaf 34 procent in 2008, aldus de analyse.
De verantwoordelijkheid voor duurzaamheid wordt steeds meer bij bedrijven gelegd, blijkt uit de resultaten van het onderzoek. Vincent van den Berg van DDB: "De consument legt de lat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en de manier waarop bedrijven daarover communiceren steeds hoger. Het is dus belangrijker dan ooit om relevant te zijn en onderscheidend."
'Duurzaamheidclaim moet geloofwaardiger'
Gepubliceerd op 24 september 2010 om 00:00
Reacties 0