De economie herstelt maar matig en dat is voelbaar voor de Nederlandse retail. Winkeliers zullen vaker met prijzen stunten om omzetverliezen zoveel mogelijk te beperken, schrijft het Financieele Dagblad maandag.
De detailhandel in ons land zal dit jaar zo’n 1,4 procent omzet inleveren in vergelijking met 2009, berekende het ING Economisch Bureau. Het omzetcijfer zou daarmee uitkomen op 79,4 miljard euro. Vooral voedingsspeciaalzaken, woninginrichters en bouwmarkten krijgen forse tikken en moeten zich opmaken voor nog grotere omzetverliezen in 2011.
Winkelbedrijven zetten meer en meer het prijswapen in om de zuinigere consument te verleiden tot aankopen. Bij Albert Heijn merken ze dat consumenten gevoeliger zijn voor prijs. “De afgelopen maanden kiezen onze klanten vaker voor ons huismerk”, aldus een woordvoerder van de supermarktketen. Niettemin is het maar een klein deel van de consumenten dat aangeeft sterk te bezuinigen op boodschappen uit de supermarkt, blijkt uit gegevens van supermarktkoepel CBL.
HEMA startte een campagne waarin de lage prijzen van een aantal artikelen de hoofdrol speelt. Onderbroeken voor drie euro, T-shirts voor zes euro en een rookworst voor twee euro.
Het midden- en kleinbedrijf vreest ondertussen de prijzenstunts van de grootwinkelbedrijven. Daarbij stelt MKB-Nederland dat de overheid kan helpen door huurstijgingen aan te pakken en wat te doen aan reclame- en toeristenbelasting. Als dat soort posten blijven, dan verdwijnt de kleine ondernemer vanzelf uit het straatbeeld, schets de organisatie een doemscenario.
Prijsstunts om omzetverlies te beperken
Gepubliceerd op 11 oktober 2010 om 00:00
Reacties 0