Winkels kunnen voorraadprobleem niet oplossen
Gepubliceerd op 20 september 2004 om 00:00
Consumenten hebben er een hekel aan als artikelen niet op voorraad zijn. Retailers en fabrikanten krijgen hun voorraden echter maar niet op orde. Uit een onderzoek van AC Nielsen blijkt dat dit probleem alleen maar groter wordt. Volgens cijfers van AC Nielsen bedroeg in 2003 de gemiddelde out-of-stock 5%. Op piekmomenten was er zelfs sprake van een out-of-stock van 20%. Vooral consumenten die op vrijdag of zaterdag hun boodschappen doen, lopen kans op een lege voorraadkast. Volgens AC Nielsen komt out-of-stock in iedere productgroep voor, maar vooral bij bier, koffie en frisdrank. Het out-of-stock probleem kost fabrikanten en retailers jaarlijks 250 miljoen euro. Consumenten vinden out-of-stock het op drie na meest irritante probleem, aldus het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel. Het probleem van dit slechte voorraadbeheer zit over de hele distributieketen verspreid. Zo zijn supermarkten bijvoorbeeld niet ingesteld op de piekbelasting aan het einde van de week, als de meeste boodschappen worden gedaan. Volgens ECR Nederland wordt 75% van de out-of-stock veroorzaakt op de winkelvloer.
Reacties 0