Omzet karpetten neemt met 12% af

Het aantal verkopen in de vloerbedekkingmarkt staat al drie jaar onder druk. In 2001 werd nog 1,136 miljard euro uitgegeven, terwijl de omzet in 2004 de 1 miljard euro niet gehaald heeft. Tapijt, parket/planken en karpetten, hebben de omzet met ongeveer 15% zien afnemen. De vinyl/linoleummarkt is zelfs met 30% gekrompen. Laminaat doet het echter opvallend goed. De markt voor de prijsvechter onder de vloerproducten is sinds topjaar 2001 met 4% gegroeid. Gek genoeg lift de verkoop van karpetten niet mee op het succes van laminaat. Het aantal orders is sinds 1999 met 20% afgenomen, de oppervlakte daalde met 25%, terwijl de omzet met 12% afnam tot 71 miljoen euro. Hieruit blijkt dat mensen meer zijn gaan betalen voor karpet. Ongeveer 49% van de omzet uit karpetten wordt door speciaalzaken behaald. Bij discounters zoals Kwantum en Leen Bakker wordt 12% van de hand gedaan, terwijl het woonwarenhuis goed is voor 6% van de omzet. Het kanaal `markten/tijdelijk verkoopplaatsen` haalt 13% van de omzet binnen. Tweederde van de karpetten wordt gekocht ter vervanging van een ander. Het karpet wordt meestal op een stenen vloer gelegd. Het product is vooral populair bij de oudere consument.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!