Sportondernemers in de rode cijfers

Eénderde van de sportondernemers heeft een negatief resultaat behaald. Dat blijkt uit een inventarisatie van jaarrekeningen van 2003 die in 2004 beschikbaar kwamen. Gespecialiseerde sportzaken scoren qua omzet beter dan brede sportzaken en formulewinkels halen gemiddeld hogere omzetten (€ 669.200) dan zelfstandige winkels (€ 279.400). De totale brancheomzet is € 830 miljoen. Consumenten kiezen steeds vaker voor individuele sporten en fabrikanten gaan vaker zelf retailen. Dit zijn enkele verrassende uitkomsten van het sportstructuuronderzoek 2004-2005 dat het EIM in opdracht van Mitex en het Hoofd Bedrijfschap Detailhandel heeft uitgevoerd. Meer opvallende resultaten worden belicht tijdens Sportfocus 2005 op maandag 23 mei in het Sports Business Center in Leusden. Binnen de sportbranche ontbreekt het aan (cijfer)informatie. Daar springt het onderzoek met alle nu beschikbare gegevens op in. Hiermee wordt verdere professionalisering van de branche mogelijk. Een overzicht van de kengetallen is bij dit persbericht gevoegd. Mitex ziet nog steeds veel kansen voor sportondernemers. Mitex-voorzitter Jan Meerman: ,,De toekomst van de sportdetailhandel wordt bepaald door het maken van keuzes. Door voorlichting op bedrijfseconomisch en commercieel gebied en het ontwikkelen van instrumenten en kengetallen willen wij de ondernemer helpen bij het maken van de juiste keuzes. Dan gaat het onder meer om de invulling van hun winkelformule, het vinden van commerciële samenwerkingsvormen, informatieverstrekking en ICT toepassingen. Groeikansen liggen bijvoorbeeld in franchising, maar ook in het onderscheidend vermogen van ondernemingen.” Een volledig rapport met alle onderzoeksresultaten is te downloaden via www.mitex.nl. In het rapport zijn alle bevindingen uit het onderzoek 2004-2005 vastgelegd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!