Omzet uit displaypromoties neemt toe

De omzet uit displaypromoties is in 2004 met 6% gestegen, zo blijkt uit onderzoek van Information Resources (IRI). De omzet uit folders daalde juist met maar liefst 16%, de combinatie van folders en display nam met 8% af. De gehele promotieomzet nam met 3% af over 2004. Uit onderzoek van GfK blijkt dat prijs een steeds grotere rol gaat spelen bij de keuze van de klant voor een supermarkt. De reden dat (tijdelijke) displays succesvol zijn, komt doordat ze in de winkel nauwelijks te ontwijken zijn. Iets wat in de weg staat wordt beter bekeken.Uit de IRI-studie blijkt verder dat slechts 36% van de Nederlanders blind voor een merk kiest. In 22% van de gevallen is prijs de reden om af te wijken van een bepaald merk. Bij promotie neemt de merkloyaliteit dan ook af tot 18%, 27% kiest dan voor prijs. Prijs vormt echter niet de enige afweging om voor een bepaald product te kiezen. Meer dan 60% van de Nederlandse consumenten schrijft merknamen op de boodschappenlijstjes, dat is de hoogste score van Europa. Vooral bij zoetwaren is dit met 75 procent vaak het geval. `Nederlanders hangen aan hun zoetwaren als de Italianen aan hun koffiemerken`, aldus IRI-onderzoeker Barrington.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!