Aantal klanten Aldi neemt nog steeds af
Gepubliceerd op 24 mei 2005 om 00:00
Discounter Aldi heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 100.000 consumenten minder bediend. Ongeveer 47,1% van de huishoudens deed in de eerste drie maanden van dit jaar een keer boodschappen bij het supermarktbedrijf. In 2004 was dat nog 48,5%. Het aantal klanten stagneerde al in 2003 en maakt nu zelfs een daling door. `Afgelopen jaar daalde voor het eerst sinds lange tijd het aantal huishoudens dat bij Aldi boodschappen doet, van 60,4% naar 60%. Die ontwikkeling lijkt zich in 2005 versterkt door te zetten`, aldus Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK. Volgens Holla zijn er twee redenen voor de krimp. Allereerst heeft de prijzenslag de prijsattractiviteit van de Duitse supermarkt verminderd. Daarnaast kampt het bedrijf met afnemende non-foodverkopen omdat andere retailers op die markt inspringen. Het verrassingseffect van non-food lijkt zo langzamerhand verdwenen. Concurrent Lidl blijft nog wel groeien. Ongeveer 33,8% van de huishoudens deed in de maanden januari, februari en maart een keer boodschappen bij het Duitse bedrijf. In het jaar ervoor was dat nog 32,4%. Lidl heeft dus 100.000 klanten extra naar de winkels weten te lokken.
Reacties 0