PLUS en Jumbo zijn de grote winnaars van de EKO-tellingen in de supermarkt 2010. De supermarkten doen het goed als het gaat om de verkoop van ‘verantwoorde producten’.
Dat blijkt uit het rapport EKO-tellingen in de supermarkt 2010 van Milieudefensie. Met gemiddeld 210 biologische producten per filiaal is PLUS net als de vier voorgaande jaren de keten met het grootste biologische aanbod. Het aanbod van PLUS is dit jaar met 35 producten gestegen. Jumbo komt met 200 biologische producten op de tweede plaats. De supermarktketen loopt echter voorop als het gaat om het aantal fairtraide-artikelen. De keten heeft gemiddeld 69 eerlijke producten in de schappen.
Milieudefensie telt jaarlijks het aantal biologische en fairtrade producten in de schappen van de supermarkt en sinds 2006 wordt in samenwerking met Solidaridad ook het fairtrade aanbod onderzocht. Met een gemiddelde van negentig biologische producten is het aantal EKO-producten in supermarkten op het hoogste punt ooit beland. Vorig jaar waren er dat nog 78, een stijging van vijftien procent. Het gemiddelde aanbod fairtrade producten in Nederlandse supermarkten stijgt dit jaar, van vijftien naar twintig producten, met bijna 33 procent.
Coop is de grootste stijger en komt dit jaar op nummer drie uit. Albert Heijn komt ook goed uit de bus met gemiddeld 156 EKO-producten. De AH to go-winkels eindigen onderaan de ranglijst. Gemiddeld verkopen deze winkels twee biologische producten, evenveel als de Aldi.
'PLUS en Jumbo het duurzaamst'
Gepubliceerd op 4 november 2010 om 00:00
Reacties 0