Klantenkaarten hebben wel degelijk zin
Gepubliceerd op 24 mei 2005 om 00:00
Klantenkaarten en loyaliteitsprogramma?s worden vaak verkeerd gebruikt. Ze kunnen vooral retailers meer opleveren dan thans het geval is, aldus Jorna Leenheer die aan de Universiteit van Tilburg promoveerde op een onderzoek naar loyaliteitsprogramma?s. Kaarthouders ontvangen zelden mailings met specifiek op hen gerichte aanbiedingen. De kaart is voor hen feitelijk niet meer dan een geplastificeerde sleutel om korting mee te krijgen. Achter de schermen wordt de informatie over kaarthouders door retailers wel gebruikt om de assortimentssamenstelling te optimaliseren.Niet in alle gevallen hebben loyaliteitssystemen zin. Als sprake is van een lage koopfrequentie (zoals bij auto`s), voegen loyaliteitsprogramma?s weinig toe. Dat geldt ook als retailers een heel specifiek assortiment aanbieden waar een specifieke doelgroep haast niet omheen kan, zoals een in grotere maten gespecialiseerde kledingzaak. Maar als sprake is van frequente aankopen en onderling vergelijkbare assortimenten, kan een klantenkaart wel helpen. Leenheer stelt vast dat bijvoorbeeld Albert Heijn haar assortiment steeds meer versobert waardoor ze meer en meer op een discountwinkel gaat lijken. De Bonuskaart speelt nauwelijks meer een rol als klantenbinder bij Albert Heijn.
Reacties 0