De verlanglijstjes voor Sinterklaas en Kerst zijn dit jaar gevuld met nuttige cadeaus. Geld en cadeaubonnen komen vaker voor op de lijstjes. Dat blijkt uit Deloitte’s Decemberonderzoek.
Ook tweedehands cadeaus worden vaker gevraagd én gekocht. Twintig procent van de consumenten overweegt een tweedehands cadeau te kopen. Dat komt mede omdat consumenten er gewend aan zijn geraakt dat de kwaliteit van tweedehands artikelen prima is.
Verder stelt ruim driekwart van de Nederlandse consumenten bij aankopen voor de decemberfeestdagen te letten op aanbiedingen. Daarnaast wil een ruime meerderheid van de consumenten minder dure cadeaus geven en focust driekwart op nuttige cadeaus. Ook huismerken blijken in de decembermaand erg populair.
Gemiddeld geeft de Nederlandse consument voor de komende feestdagen 410 euro uit. Aan cadeaus wordt 250 euro besteed, 120 euro gaat naar eten en 40 euro is voor sociale activiteiten.
Sint- en kerstcadeaus nuttig en minder duur
Gepubliceerd op 9 november 2010 om 00:00
Reacties 0