Moderetailers als H&M en Zara zijn belangrijke trekkers voor winkelgebieden. Voorheen waren dit warenhuizen als De Bijenkorf, V&D en HEMA. Dat blijkt uit de publicatie ‘Understanding Retail Destinations in the Netherlands’, van CB Richard Ellis.
In het onderzoek worden de ontwikkelingen in de zeventien belangrijkste Nederlandse winkelsteden beschreven. Volgens Richard Ellis hebben verschillende Nederlandse winkelbedrijven ondanks de economische recessie een expanderend beleid gevoerd.
Vooral H&M, Bestseller (Vero Moda, Only, Jack & Jones en Pieces) en Inditex (Zara en Bershka) hebben het aantal filialen in Nederland uitgebreid. Daarbij zijn nieuwe modeketens als Desiqual, Primark en New Look toegetreden tot de Nederlandse markt. De afgelopen jaren heeft daardoor een verschuiving plaatsgevonden binnen het trekkersaanbod.
De formules van de modewarenhuizen worden gekenmerkt door een sterk imago ingegeven door de snelle wisseling van het assortiment en een goede marketing. Uit de publicatie blijkt dat winkelketens in Nederland nauwelijks faillissement hebben moeten aanvragen. Wel hebben een aantal franchisenemers de deuren moeten sluiten. Voorbeelden hiervan zijn Streetone en Replay.
RetailNews
Nieuwe rolverdeling winkelketens
Gepubliceerd op 15 november 2010 om 00:00
Reacties 0