Het consumentenvertrouwen in de financiële sector blijft laag. Dat is de belangrijkste conclusie uit het rapport 'Benchmark Online Reputatie’ van research & consultancybureau MarketResponse.
Het negatieve sentiment is niet alleen gericht op de banken. Ook de overheid, toezichtorganen, en partijen die opkomen voor de consumentenbelangen worden met wantrouwen en scepsis gevolgd. “Door alle ontwikkelingen in de sector is de consument overgevoelig geworden voor ervaringen en berichten die het negatieve sentiment voeden”, zegt Wim Nieuwenhuijse, directeur bij MarketRespons. “Consumenten blijken nog steeds onaangenaam verrast over het onrecht dat ze is aangedaan. Je ziet dat met name terug in de felle opinies op fora en blogs.”
Consumenten zijn positiever over de individuele banken. Rabobank is als grootbank winnaar in het verzamelen van een fors aantal complimenten op het web. Banken die zich richten op een specifieke doelgroep -ASN Bank en Triodos- worden het meest positief gewaardeerd door een relatief kleine schare fans.
Banken zouden volgens MarketResponse de schreeuw om hulp van de consument serieus moeten nemen. Het bieden van transparantie en eenvoud wordt als cruciaal gezien om het broze herstel van vertrouwen te steunen.
Consumentenvertrouwen in banken broos
Gepubliceerd op 24 november 2010 om 00:00
Reacties 0