Open sale zou verkoop batterijen via supermarktkanaal bevorderen
Gepubliceerd op 26 mei 2005 om 00:00
De supermarkten verkopen steeds meer batterijen. Met name de verkoop van kleine AA- en AAA-batterijen, voor bijvoorbeeld digitale camera`s en mp3-spelers, neemt toe. Dit geldt ook voor de verkoop van oplaadbare batterijen: de verkoop hiervan groeide vorig jaar met 40% tot 10 miljoen euro. De totale verkopen van batterijen via het supermarktkanaal groeiden in 2004 met circa 6%. Hiermee zijn de supermarkten samen met de mediamarkten en de doe-het-zelf-winkels de belangrijkste batterijverkopers.Toch zouden de supermarkten zich nog veel meer kunnen inspannen om de verkoop van batterijen te stimuleren. Dat stelt Serge Tacx, senior business manager batteries bij Gillette, producent van de bekende Duracell-batterijen. Tacx zou graag zien dat de batterijen in supermarkten in een open sale-presentatie worden verkocht, net zoals dat het geval is in buitenlandse supermarkten. De supermarkten denken dat het inruimen van schapruimte voor batterijen zal leiden tot inkomstenderving. Dat is volgens Tacx echter niet aan de orde, uit onderzoek zou gebleken zijn dat een open verkoop van batterijen leidt tot een 90% hogere omzet in dit segment.
Reacties 0