Consument geeft op jaarbasis 750 miljoen euro aan fotografische artikelen uit

De branche voor fotografische artikelen bestaat uit ongeveer 850 bedrijven die gezamenlijk 1.100 winkels uitbaten. Aan fotografische artikelen, waaronder het ontwikkelen van foto`s, wordt op jaarbasis 750 miljoen euro besteed. Zo`n 60% hiervan, ofwel 397 miljoen euro komt op naam van de fotohandel. Van de fotohandels is bijna tweederde, 65%, aangesloten bij een samenwerkingsverband, nog eens 10% is onderdeel van een keten. De rest opereert als zelfstandige. Ongeveer 66% van de fotoshops bevindt zich in hoofdwinkelcentra. De gemiddelde oppervlakte van een winkel is 70 vierkante meter. Ongeveer 4.100 mensen zijn werkzaam in de fotobranche, van wie 75% als personeelslid. De belangrijkste ontwikkeling van de Nederlandse fotovakhandel is de opkomst van de digitale camera. In Nederland werden voor de digitale camera ongeveer 600.000 camera`s per jaar verkocht, nu is dat aantal verdubbeld tot 1,2 miljoen stuks. Deze camera`s worden echter ook veel door branchevreemde partijen als elektronicaketens en wit- en bruingoedzaken verkocht. Hierdoor is er een enorme druk op de prijs ontstaan. De fotovakhandel kan twee mogelijk richtingen inslaan. De ondernemer kan kiezen voor de analoge of voor de digitale camera.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!