Euro Safe Shop gaat voor groei vanuit Nederland

Europa heeft met Euro Safe Shop zijn eigen webwinkelkeurmerk. Initiatiefnemers zijn de Nederlanders Daniël Smulders en Michael Bartelet. Alleen shops die voldoen aan een gedragscode, mogen het logo van het keurmerk dragen. Het keurmerk wordt de komende tijd getest.

Het nieuwe keurmerk wordt uitgegeven door de stichting Internet E-Commerce Association Europe, afgekort tot IECA-Europe. Smulders en Bartelet zijn onder meer actief als voice over en online-ondernemer met Clean Direct. 

Bartelet, secretaris en penningmeester van IECA-Europe, meent dat er grote behoefte is aan een Europees webwinkelkeurmerk, om veilige internetverkopen binnen de EU te bevorderen. "Dat ik dit oppak zit in de aard van het beestje. Het keurmerk past in onze ambitie om informatie te bundelen en uit te groeien tot een Europees ondernemersplatform. Nederland biedt daarvoor de ideale proeftuin." Voorlopig is de website van de stichting alleen in het Nederlands beschikbaar.

Bartelet ziet in de praktijk dat nationale belangenverenigingen voor webwinkeliers maar moeilijk tot overeenstemming komen over pan-Europese regels. "Dat komt omdat ze een bestaand belang hebben, namelijk dat van hun leden. Wellicht dat we in de toekomst wel met landelijke keurmerken kunnen gaan samenwerken." De Europese Commissie liet vorige week aan een delegatie van Thuiswinkel.org weten dat een internationaal keurmerk begint bij de branche zelf.

Het is tot 1 januari 2012 gratis om voor het Euro Safe Shop keurmerk in aanmerking te komen. Hiervoor moeten houders van het logo wel aan bepaalde gedragsregels voldoen, die zijn gebaseerd op Europese richtlijnen. De screening van webwinkels wordt door Bartelet en voorzitter Smulders zelf gedaan. "We gaan graag hand in hand met de ondernemer. We laten in het begin de teugels wat vieren, want je moet toch zorgen dat je leden trekt. Een SSL-verplichting is niet in de gedragscode opgenomen, maar we adviseren webwinkeliers daar bijvoorbeeld wel over", aldus Bartelet.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!