De Nederlandse supermarkten starten het nieuwe jaar met flinke kortingen. “Ze slaan elkaar met aanbiedingen om de oren”, zegt retaildeskundige Marcel van Aalst van businessschool EFMI dinsdag in het Algemeen Dagblad.
Albert Heijn heeft de Hamsterweken, Plus de Hollandse Prijsweken, bij Super de Boer belanden consumenten in de Super Toeterweken en Spar wil klanten lokken met zijn Euroweken.
De supers stunten als vanouds met bier, wasmiddelen, vlees, koffie en luiers. Maar ook groente en fruit worden ingezet in de kortingencampagnes. “Opmerkelijk”, vindt Van Aalst. Volgens Joop Holla van onderzoeksbureau GfK is discounter Lidl ooit begonnen met deze trend. Voorheen werd er vooral met A-merken gestunt.
Om de gunst van de klant te winnen worden de kortingen steeds hoger. Terwijl een paar jaar terug kortingen werden gegeven van tien tot dertig procent, ‘nu is vijftig procent de norm’, constateert branchekenner Erik Hemmes. “Maar het aantal artikelen waarmee actie wordt gevoerd is beperkt.”
Supers overladen consument met kortingen
Gepubliceerd op 4 januari 2011 om 00:00
Reacties 0