Consumenten die hun nieuwste koopjes via Youtube laten zien, winnen het in Amerika aan populariteit. De fimpjes, waarin de makers hun nieuwste modeaankopen tonen, werden de afgelopen maanden miljoenen keren bekeken.
Het aantal zoektochten naar de term ‘Shopping haul’, wat ‘koopjesverspreider’ inhoudt, is vanaf november met 150 procent gestegen. Op dit moment staan er zo’n 200 duizend aankoopfilmpjes online. Naast televisieprogramma’s hebben ook kledingketens als Forever 21 en TJ Maxx de trend opgemerkt. Zij bieden cadeaukaarten aan en organiseren videowedstrijden voor vaste volgers van de populairste ‘haulers’.
Elaine Notarantonio, marketing professor bij de Bryant University School of Business, meent dat bedrijven hier hun voordeel mee kunnen doen. "Het betrekken van consumenten is een populaire nieuwe strategie onder retailers.” Toch kan het ook averechts werken. "Bedrijven die cadeaukaarten verstrekken of gratis producten aan de ‘haulers’ uitdelen moeten zich wel bewust zijn van de potentiële gevaren. De ‘haulers’ worden op een bepaald moment alleen nog maar gezien als reclamemakers een bepaald bedrijf. Dat kan het imago van de retailer in gevaar brengen.”
Retail springt in op succes ‘shopping haul’
Gepubliceerd op 5 januari 2011 om 00:00
Reacties 0