De Nederlandse doe-het-zelfzaken klauteren langzaam uit het dal. Na een omzetdaling van bijna veertien procent in de periode 2008-2010, mag de bouwmarktbranche in 2011 rekenen op een bescheiden omzetherstel van 1,5 procent.
Dat voorspelt het ING Economisch Bureau. De totale brancheomzet komt hiermee uit op bijna 2,8 miljard euro. Dit is nog altijd 400 miljoen euro lager dan topjaar 2007.
Omdat de doe-het-zelfmarkt als geheel geen structurele groei laat zien, richten bouwmarkten zich in toenemende mate op de woninginrichting. Dit betekent voor de komende jaren verdere vergroting van winkels en winkelaantallen om omzetgroei te kunnen realiseren.
Door de omzetval is de strijd om de consument in de branche verder aangewakkerd. De steeds scherpere aanbiedingen moeten de consument naar de bouwketens lokken. Volgens ING moeten bouwmarkten, om de winst op peil te houden, efficiënter opereren. Volgens Dirk Mulder, ING Sectormanager Handel, is daarvoor nog genoeg ruimte: “De bouwmarktbranche is relatief jong en kan zeker nog winst pakken via een efficiëntere logistiek en scherper category management.”
DHZ-branche herstelt zich
Gepubliceerd op 6 januari 2011 om 00:00
Reacties 0