DHZ-branche herstelt zich

De Nederlandse doe-het-zelfzaken klauteren langzaam uit het dal. Na een omzetdaling van bijna veertien procent in de periode 2008-2010, mag de bouwmarktbranche in 2011 rekenen op een bescheiden omzetherstel van 1,5 procent.

Dat voorspelt het ING Economisch Bureau. De totale brancheomzet komt hiermee uit op bijna 2,8 miljard euro. Dit is nog altijd 400 miljoen euro lager dan topjaar 2007.

Omdat de doe-het-zelfmarkt als geheel geen structurele groei laat zien, richten bouwmarkten zich in toenemende mate op de woninginrichting. Dit betekent voor de komende jaren verdere vergroting van winkels en winkelaantallen om omzetgroei te kunnen realiseren.

Door de omzetval is de strijd om de consument in de branche verder aangewakkerd. De steeds scherpere aanbiedingen moeten de consument naar de bouwketens lokken. Volgens ING moeten bouwmarkten, om de winst op peil te houden, efficiënter opereren. Volgens Dirk Mulder, ING Sectormanager Handel, is daarvoor nog genoeg ruimte: “De bouwmarktbranche is relatief jong en kan zeker nog winst pakken via een efficiëntere logistiek en scherper category management.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!