Tussen 2010 en 2015 zullen er zo’n 195 miljoen tablets over de toonbank gaan, voorspelt analysebureau Forrester Research. Amerikaanse consumenten zouden in 2010 ruim 10,3 miljoen tablets hebben gekocht. Tegen 2015 moet de jaarlijkse verkoop tegen de 82 miljoen lopen, waarbij het totaal aantal verkochte tablets op 195 miljoen uitkomt.
Volgens Forrester zullen consumenten vanaf 2012 de tablet steeds vaker boven de notebook verkiezen. De daling van de tabletprijzen zijn daar een grote oorzaakvan. Zo zijn de prijzen van e-readers sinds 2007 al met tweederde gedaald. Concurrenten van de Apple iPad, zoals de Samsung Galaxy Tab, hanteren volgens het onderzoeksbureau nog een te hoge prijs. “We verwachten niet dat de Samsung Galaxy Tab het goed zal doen tegen zijn huidige prijs van zeshonderd dollar”, aldus Forrester. “De Nook Color 7-inch van Barnes & Noble verkoopt met een prijs 249 dollar een stuk beter.”
Apple zal volgens het onderzoeksbureau de hoogst geprijsde tablet blijven verkopen, hoewel de beginprijs dit jaar met honderd dollar verlaagd zal worden, waardoor de tablet voor een bedrag van 399 dollar aan wordt geboden. In 2012 zal deze prijs eveneens met honderd dollar zakken.
'Binnen vier jaar bijna 200 miljoen tablets verkocht'
Gepubliceerd op 14 januari 2011 om 00:00
Reacties 0