Fysieke elektronicaketens in Europa en Amerika zien de online verkoop steeds meer als volwaardig verkoopkanaal. Dat concludeert Emerce uit gebruikscijfers van Icecat, product- en prijsvergelijker voor hardware en consumentenelektronica.
Consumenten doen tegenwoordig ook grote elektronica aankopen via het web. Volgens Icecat directeur Martijn Hoogeveen is onder meer de verkoop van ovens met 340 procent gestegen en nam het aantal online verkochte koelkasten met 189 procent toe. “Deze trend heeft te maken met de brick & click-strategieën van de grote retailers, zoals Media Markt/Saturn, en het toenemende bewustzijn onder witgoedmerken dat ze het online kanaal moeten omarmen”, aldus Hoogeveen tegen Emerce.
Volgens Hoogeveen geldt de trend niet enkel voor witgoed, maar ook bruingoed en alle spullen met een stekker in het doe het zelf-segment. Steeds meer fabrikanten stellen hun productinformatie aan Icecat beschikbaar voor digitale exploitatie. “Partijen die altijd de poorten gesloten hielden, begrijpen nu dat ze mee moeten doen.”
'E-commerce blijkt aantrekkelijk voor witgoedmarkt'
Gepubliceerd op 14 januari 2011 om 00:00
Reacties 0